Search

MI5 mohla zabránit smrti 22 lidí! Nezastavila teroristu z koncertu

O nových zjištěních informovala komise pro dohled nad bezpečnostními a zpravodajskými službami. Ve zprávě zveřejněné ve čtvrtek výbor britského parlamentu napsal, že "došlo k sérii selhání". Informuje o tom zpravodajský portál BBC.

Tajná služba MI5 o budoucím atentátníkovi Salmanu Abedim věděla už od roku 2010. O čtyři roky později ho policisté vyšetřovali kvůli extremismu, bezpečnostní složky ho ale nezařadily na seznam sledovaných osob a ani nijak neomezily jeho pohyb.

MI5 ve své zprávě uvedla, že muž představoval "malé riziko". Ani poté, co Abedi ve vězení navštívil nejmenovaného organizátora teroristických útoků, služba nezpozorněla a nepřehodnotila Abediho zařazení.

"MI5 už od té doby přiznala, že na základě informací, kterými disponovala, tak měla učinit. Abedi byl označen pro přehodnocení, systém služby ale pracoval příliš pomalu. Došlo k sérii selhání a vyhodnotili jsme, že mohlo být činu zabráněno, přestože se to nedá říct s jistotou," uvedla komise ve zprávě.

Ani policie nereagovala na podněty od Abediho přátel, kteří oznamovali, že se radikalizuje, ani na apel imáma, který se s ním v mešitě pohádal, protože prosazoval terorismus. V roce 2014 byl dokonce Abedi mezi stovkou Britů, které námořnictvo muselo evakuovat z libyjského Tripolisu poté, co vypukly boje mezi milicemi. Ani to ale nevedlo k žádnému sledování.

Abedi zaútočil v květnu 2017 po skončeném koncertu americké zpěvačky Ariany Grande. Odpálil se mezi davem fanoušků, kteří vycházeli ze sálu. Zabil 22 lidí, přes sto dalších zranil. Mnoho z nich byly děti a jejich rodiče nebo jiný doprovod.

Podívejte se na archivní reportáž TV Nova:

Let's block ads! (Why?)

http://tn.nova.cz/clanek/mi5-mohla-zabranit-smrti-22-lidi-nezastavila-teroristu-z-koncertu.html

Bagikan Berita Ini

0 Response to "MI5 mohla zabránit smrti 22 lidí! Nezastavila teroristu z koncertu"

Post a Comment

Powered by Blogger.