Search

Britská tajná služba MI5 nevyužila šance zabránit atentátu na koncert v Manchesteru

Brit libyjského původu Salman Abedi se v květnu 2017 odpálil na koncertu mezi odcházejícími diváky. Zabil 22 osob, z nichž polovina byla nezletilá, a 112 dalších zranil.

„Při řešení případu Salmana Abediho došlo k řadě selhání,” uvedl předseda výboru Dominic Grieve. „I když není možné říci, zda mohlo být zabráněno hroznému útoku z 22. května, dospěli jsme k názoru, že v důsledku těchto selhání byla promeškána příležitost pokusit se útoku zabránit,” dodal.

Série selhání

Podle parlamentního výboru došlo k sérii selhání. Protiteroristická MI5 o Abedim věděla již od roku 2010. V lednu 2014 byl krátce vyšetřován kvůli podezření, že jde o extremistu, ale nebyl zařazen na seznam sledovaných osob v rámci programu boje proti terorismu a rovněž nikdy nečelil žádným omezením cestování a pohybu. MI5 uvedla, že je u něj jen malé riziko.

Dokonce se ocitl mezi stovkou Britů, které britské námořnictvo evakuovalo v srpnu 2014 z Tripolisu, kde se zrovna rozhořely boje mezi různými milicemi.

Pachatel teroristického činu před atentátem navštívil svůj nejmenovaný teroristický kontakt ve vězení, MI5 ani policie z toho ale nevyvodila žádné důsledky. Nereagovala na varování z mešity, že se radikalizuje, neboť se pohádal s imámem, který odsuzoval terorismus, ani na telefonáty jeho přátel na horkou linku, které znepokojilo, že neodsuzoval sebevražedné atentáty.

Let's block ads! (Why?)

https://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/489952-britska-tajna-sluzba-mi5-nevyuzila-sance-zabranit-atentatu-na-koncert-v-manchesteru.html

Bagikan Berita Ini

0 Response to "Britská tajná služba MI5 nevyužila šance zabránit atentátu na koncert v Manchesteru"

Post a Comment

Powered by Blogger.